Workshop Communiceren met jonge kinderen 4- 12 jaar
Inleiding:
Kinderen hebben ons veel te vertellen. 80 – 90 % van de communicatie is bij kinderen non-verbaal. Hoe kunnen wij hun lichaamstaal en gedrag zo vertalen dat wij hun boodschap begrijpen en er adequaat op in kunnen gaan. En hoe kunnen kinderen onze boodschappen vertalen en begrijpen? Welke voorwaarden hebben zij daarvoor nodig?
Inhoud van de workshop:
- Wat zijn de voorwaarden voor kinderen om te luisteren, en hoe kunnen wij dit aanbieden?
- Wat zijn de voorwaarden voor kinderen om ons iets duidelijk te maken?
- Hoe leren jonge kinderen hun emoties onderkennen?
- Waarom is de motorische ontwikkeling zo belangrijk voor het spreken voor jonge kinderen.
- Hoe verloopt de ontwikkeling van ritme en waarom is deze zo belangrijk?
- Welk gedrag laten kinderen ons zien en welke boodschap ligt hieraan ten grondslag?
Doelgroep:
Een ieder die met kinderen werkt en meer wil weten over hun ontwikkeling.
Maximum aantal deelnemers: 20
Werkwijze:
Naast theoretisch kennis zal veel door eigen ondervinding worden aangeboden. Zelf ervaren wat kinderen beleven krijgt een belangrijke plaats.
In groepjes wordt de theorie vertaald naar de praktijk in activiteiten.
Materialen: graag het gebruik van een flap-over.
Cursusmateriaal:
Na de workshop wordt een hand-out uitgedeeld, geschreven door de trainer.
Ook is er de mogelijkheid om het boekje over dit onderwerp aan te schaffen bij de trainer i.c. “Spraakmakend, communiceren met kinderen” à € 5,00 per stuk.
Trainer:
Hanneke Poot – van der Windt, kinderfysiotherapeute en psychomotorisch remedial teacher.
Zij is als docente werkzaam binnen de Kinderopvang en basisscholen.
Website: www.sirenevoorkinderen.nl